empty
empty
Drie mensen in zakelijke kleding springen een gat in de lucht.
Man in pas springt een gat in de lucht.

Vitaliteit

Wat is vitaliteit?

Vrij vertaald betekent vitaliteit de energie om te leven. Vitaliteit heeft betrekking op zowel het hoofd, het hart, de ziel en het lichaam. Het betekent lekker in je vel zitten, beschikken over mentale veerkracht, je fysiek sterk en krachtig voelen.

Gezonde voedingsmiddelen in de supermarkt?

De kwaliteit van voeding in de supermarkt is discutabel. De schappen liggen boordevol bewerkte en geraffineerde producten, zoals wit brood, witte pasta’s, kant-en-klaar maaltijden, suikerhoudende producten en frisdranken, etc. Sinds de jaren 80 werd de strijd aangebonden met vet eten. Het heeft echter niet het beoogde resultaat gebracht, integendeel. Nederland wordt massaal dikker. Niet de onverzadigde vetten, maar suikers – en met name verzadigde vetten in combinatie met suikers – blijken de boosdoener voor dik wordend Nederland.

Wat zeggen de feiten?

» Nederlanders eten circa 38 kg suiker per jaar.
» Hiervan komt 85% uit koekjes, snoepjes, mueslirepen, chips, crackers en soep.
» Een glas cola bevat 5½ suikerklontjes (= 5% van de totale caloriebehoefte voor één dag).
» Slechts 5% van de volwassenen en 1% van de kinderen eet de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente.
» Het aantal mannen met overgewicht is sinds 1981 gestegen met 43%.
» Het aantal vrouwen met overgewicht is sinds 1981 gestegen met 45%.
» Meer dan 1 miljoen mensen lijden aan diabetes. Dat is een stijging van ruim 25% sinds 2013 (toen waren dat 800.000 mensen).
» Overgewicht en diabetes kwamen begin vorige eeuw nauwelijks voor.
» Meer dan 85% van de mensen overschrijdt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zout (6 gram).
» 25% daarvan komt door het toevoegen van zout tijdens het koken. Het meeste zout wordt gebruikt voor de warme maaltijd.

Waarom vitaliteitsmanagement cq. gezondheidsmanagement?

De meeste mensen werken circa veertig uur in de week. Dat is dagelijks een groot deel van de tijd. Om het maximale uit de prestaties van medewerkers te halen, is het belangrijk dat men zich fit en vitaal voelt. Vitale mensen in een organisatie zijn productiever, hebben meer energie en plezier in hun werk, voelen zich meer betrokken en verzuimen bovendien minder. De laatste reden is vaak de belangrijkste waarom veel organisaties zich steeds meer richten op vitaliteitsmanagement of gezondheidsmanagement. Voorbeelden hiervan zijn ergonomische maatregelen, stimuleren van een goede balans tussen werk en privé, goede ontplooiingsmogelijkheden, het aanbieden van sportfaciliteiten en kennis delen over en het aanbieden van gezonde voeding.

Vitaliteitsmanagement cq. gezondheidsmanagement richt zich dus op het welzijn, de employability en de gezondheid van medewerkers én het bestrijden en voorkomen van ziektes. Een vitale organisatie bespaart de werkgever op jaarbasis enorm veel geld en voorkomt extra stress op de werkvloer. Het belang om dit goed in te zetten ligt zowel bij de werkgever als de werknemer.

Verschillende groenten en vruchten.